Predstava Med nama (Between Us) je produkt mednarodnega projekta The Generosity Experience, ki je startal spomladi 2010 in se zaključil avgusta 2012 v sodelovanju med senzorialnimi gledališči iz Danske, Belgije, Francije in Slovenije pod vodstvom Enriqueja Vargasa, utemeljitelja gledališča za čutila in enega najvplivnejših režiserjev zadnjih desetletij. S svojo čarno poetiko je osvojil vse večje mednarodne festivale in s predstavo Preročišča iz leta 1996 pustil neizbrisen pečat tudi pri nas.
Umetniški vodja: Enrique Vargas
Režija in scenografija:
Benoit Gasnier, Sarah John, Barbara Pia Jenič, Jean-Marie Oriot, Julie Seiller, Inge Van Gestel
Izvajalci:
Audrey Apers, Katrine Bøtker Laursen, Marieke Breyne, Veronika Brinjšek, Lucille Carlotti, Nace Klemenčič, Maruša čot, Elvira Crois, Aranka De Vries, Margaux Desailly, Lea Filipovič, Benoît Gasnier, Kim Glud, Gabriel Eduardo Hernadez Ladino, Julie Houbart, Alberte Husted Larsen, Simon Janssen, Raphaël Janvier, Barbara Pia Jenič, Sarah John, Urška Klajn, Irma Leroy, Katrine Lundorff, Jonathan Mallard, Amalie Middelboe Andersen, Sigrid Cecilie Moses-Jacobsen, Amalie Munkgaard Olesen, Jean-Marie Oriot, William Petipas, Valentina Plaskan, Thomas Porup, Anja Prusnik, Pierre Riaux-Terrasson, Rebecca Rosseel, Ariane Sartor, Julie Seiller, Lore Soons, Olivia Thomsen, Nina Tind Jensen, Vitomil Bulc Trtnik, Eline Van Coillie, Inge Van Gestel, Liv Vesterskov, Laetitia Viveret
Med nama (Between Us) išče navdih v velikodušju, vrednoti, ki je v današnji neoliberalni družbi odrinjena povsem na rob in nezadržno izgublja prestiž ideala. Po besedah enega vodilnih ameriških mislecev in družbenih kritikov Crishopherja Lascha: «Ljudje danes tarnajo, češ da niso sposobni ničesar čutiti. ženejo se za pestrejšimi izkušnjami, mlahavo telo skušajo spraviti k življenju in oživiti otopelo slo. Obsojajo nadjaz in poveličujejo izgubljeno življenje čutov.» V predstavi skozi incscenacijo vasi/mesta na prostem mladostniki, izbrani na avdicijah v sodelujočih državah, pod mentorstvom prekaljenih režiserjev in s pomočjo čutnih zaznav, obiskovalce popeljejo v igrive prizore, ki odpirajo vprašanja o sistemu vrednot, vrednosti velikodušja in medosebnih odnosov ter ustvarjajo mostove med epatičnimi in entropičnimi silami znotraj nas in med nami.
Julija 2012 se je celotna mednarodna ekipa več kot 40 nastopajočih iz štirih držav pod vodstvom E. Vargasa združila v Belgiji, natančneje v Turnhoutu. štirje moduli predstave (danski, belgijski, francoski in slovenski) so se povezali v celoto. Premiera je bila 13. julija v Turnhoutu, Belgija, pod okriljem Flamske prestolnice kulture, kjer so izvedli pet ponovitev, nato pa odpotovali v Francijo, v mesta Rennes in Ouray, ter na Dansko v mesto Viborg. V začetku avgusta jih je pot pripeljala v Maribor, kjer so v sklopu Evropske prestolnice kulture odigrali predstavo v Mestnem Parku Maribor 6., 7. in 8. avgusta 2012 ob 19. uri.
O slovenskem procesu nastanka predstave ter o celotni turneji priča dokumentarec “Between Us” v produkciji TVSLO, režija Haidy Kancler. Projekt beležita še dva dokumentarna filma in sicer “Med spoloma” v režiji Špele Kucler, TVSLO in francoski dokumentarni film mladih avtoric Manon in Mathilde Guyot.
Predstave gledališča Senzorium, Teatra de los sentidos in partnerskih gledališč v The Generosity Experience ne ciljajo na umetnost kot kulturno informacijo, ampak kot izkušnjo, ki nas gane in zato transformira – tudi v najmanjšem možnem vidiku našega življenja.
The Generosity Experience je odgovor na krizo, zato iščejo in prepoznavajo manjkajoči člen med nami in resonanco drugih znotraj nas. Predajajo znanje in izkušnje med generacijami, jeziki, kulturami, mojstri in učenci in obratno.
To je le igra, ampak resna igra, ki se vas bo dotaknila.
Razmišljanja Enriqueja Vargasa o projektu
»Če ekstrapoliramo najbolj določujoče občutke izkušenj, ki jih živimo v vsakem trenutku, jih lahko definiramo kot občutke egoizma ali občutke velikodušnosti. Ko razmišljamo o občutkih, ki so značilni za osebo ali za neko življenjsko usmeritev, je zaključek enak. Prav tako lahko vzporedno primerjamo družbene sile, ki usmerjajo ekonomijo in politiko v svetu. Empatične sile, ki težijo k pridobivanju in ustvarjanju potrebnih ravni energije, in entropične sile, ki silijo v nasprotno smer.
V spekter človeških lastnosti, ki so možni pod imenom ‘velikodušnost’, lahko na eni ekstremni strani vidimo tiste z izjemno prijaznostjo in plemenitostjo – globoko v sebi še vedno ujetnike lastnega ‘ego’-izma. In na drugi ekstremni strani tiste, ki vodijo do zanikanja sebe in svojega ‘Jaza’. Velikodušnost prihaja iz latinske besede ‘genere’, ki nas vodi do ideje obilja, nudenja-zagotavljanja, ustvarjanja – in do resonance preoblikovanja sedanjega trenutka v naravo poetične izkušnje.
Prva stvar, ki pritegne pogled v gledališki predstavi, instalaciji, performansu ali kakršnikoli umetniški izkušnji na splošno, je, ali vsebuje velikodušnost – prenos ali le virtuoznost. Občutek hvaležnosti, ki jo ‘javnost’ pogosto občuti, prihaja iz »se me je dotaknilo – preoblikovalo« ali pa je vse, kar ostane, neke vrste privzgojen in izobražen ‘zunanji’ občutek spoštovanja.
Majakovski govori o tem, da kdor tvega, lahko izgubi nekaj, kdor pa ne tvega, izgubi vse. Riziko odpreti se drugi osebi in izkusiti ‘drugega’ lahko pojmujemo kot izgubo ali kot pot do transformacije. Zato se v senzorialnem gledališču veliko naslanjamo na ‘umetnost poslušanja’; sprašujemo se, kakšen riziko je zares poslušati in slišati drugega ter o tem, kako vsak začetek sprememb izhaja iz resonance slišanega.«
Koprodukcija:
De Warande (B), Senzorium (SI), De generaal in zijn tuin (B), Turnhout 2012 (B), Carte Blanche (DK), Théâtre à l’envers (F)
Projekt je bil del Evropske prestolnice kulture EPK Maribor 2012 in Flamske prestolnice kulture Tournhout 2012